Een goed klimaat voor eerlijke handel

In ons magazine MERCIE van april 2020 kan je lezen hoe de Malawiaanse thee- en koffieproducent Satemwa volop aandacht besteedt aan eerlijk werk. Maar naast werkomstandigheden, heeft het bedrijf ook oog voor ecologische duurzaamheid. Respectvol en toekomstgericht telen is dan ook de keuze. We spraken erover met manager Wouter Verelst. (coverafbeelding © Anette Kay)

“Als we vandaag beslissingen nemen, plukken we daar letterlijk pas binnen enkele jaren de vruchten van”, aldus Wouter. “Onze oogst is erg afhankelijk van de weersomstandigheden. Als we verder willen groeien op een duurzame manier, moeten we anticiperen op klimaatveranderingen. Dit strookt natuurlijk ook met onze visie van langetermijndenken, eerlijke samenwerkingen en respectvolle teelt.”

De succesformule

“Je kan hierin twee grote lijnen zien. Enerzijds kiezen we meer en meer voor de teelt van specialty teas. Deze theesoorten worden minder intensief geplukt en met zorg verwerkt tot echte topproducten. Onze originetheeën en blends worden zelfs in Europese sterrenrestaurants opgediend. Bovendien verdienen de plukkers meer met de pluk van deze bijzondere theesoorten. Met andere woorden: iedereen wordt er beter van.”

“Om te groeien op een duurzame manier, moeten we anticiperen op klimaatveranderingen.”

“Anderzijds investeren we in duurzame teelt die future-proof is. Dan spreken we over onder andere irrigatieprojecten en het aanplanten van variëteiten die beter tegen eventuele droogte kunnen. Dat betekent dan wel dat je enkele jaren geen of minder oogst hebt. Dat kan je niet als je geen autonomie hebt, wat wij als familiebedrijf wél hebben.”

Kracht van de consument

Eerlijke handel met een kortere waardeketen, duurzame teelt én kwalitatieve producten: voor liefhebbers van thee en koffie klinkt het als muziek in de oren. Toch is het grootste deel van de koffie- en theeproductie een ware “industrie” waarbij vooral winst en massaproductie de doorslag geven.

Hoe kunnen we als consument hierin een rol spelen? Thee en koffie worden wereldwijd massaal geconsumeerd. Gezien de enorme schaal van de productie kan de keuze voor faire en duurzame varianten een grote impact hebben. De consument heeft dus best veel macht.

“Je kan bij Satemwa zelfs de theevelden bezoeken. Dichterbij kan niet.”

Wouter voegt hieraan toe: “Er is een trage maar duidelijke evolutie in de vraag naar authentieke producten van hoge kwaliteit. Daarbij spelen transparantie en directe handel een grote rol. De consument verlangt heldere informatie, en is ook kritisch voor smaak, presentatie en ja, een aanvaardbare prijs. Alles moet kloppen.”

© Anette Kay

Ben je geïnteresseerd om Satemwa thee of koffie te proeven, bezoek dan satemwa.com  voor meer informatie.

Het project van Satemwa maakt deel uit van ons MVO-Kompas, waarmee bedrijven een project steunen en tegelijk advies krijgen over duurzaam ondernemen. Lijkt dit wat voor jouw bedrijf? Neem contact op via kathleen.geysen@wereldmissiehulp.be!

“Door schakels weg te nemen die weinig of geen waarde toevoegen maak je een correctere vergoeding voor de producenten mogelijk én krijgt de consument een beter product voor een juiste prijs. Bovendien creëer je een tastbare link met de origine van wat je eet of koopt. Dat is een meerwaarde die een industrieel product niet kan bieden. Je kan bij Satemwa zelfs de theevelden bezoeken. Dichterbij kan niet.”

Dit is een vervolg op het artikel ‘Koffie en thee voor een wakkere wereld’. Dit artikel verscheen in het themanummer ‘Eerlijk werk’ van ons MERCIE-magazine (april 2020). Lees zeker ook onze andere artikels over eerlijk werk.

Geen reactie's

Geef een reactie