Grensverleggend onderwijs

Koen Timmers zet zich al jarenlang in voor innovatieve projecten die zijn passies voor technologie en lesgeven combineren. Met zijn nieuwe ‘Innovation Lab Schools’ hoopt hij nu meer leerlingen dan ooit te bereiken.

Toen Koen na zijn studies zijn passie voor lesgeven herontdekte, werd hij al snel lid van een online groep van innovatieve lesgevers. Zo kwam hij in aanraking met een vertegenwoordiger van Kakuma, een Keniaans vluchtelingenkamp. Daar richtte hij project Kakuma op. Via dit project geven nu meer dan driehonderd leerkrachten uit zeventig landen via Skype gratis les aan kinderen uit het kamp.

“Door elkaar te leren kennen, leren kinderen meer over de wereld”

Door zijn inzet werd Koen in 2018 genomineerd voor de Global Teacher Prize, een prijs voor de beste leerkracht ter wereld. Zo kon Koen heel wat nieuwe contacten leggen en ontmoette hij de gekende antropologe Jane Goodall. Samen hebben ze nu de Innovation Lab Schools opgericht. Met een leerplan gebaseerd op de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen, willen ze in deze scholen kinderen van over de hele wereld les geven.

Koen Timmers en Jane Goodall (copyright Søren Decraene)
Koen Timmers en Jane Goodall (copyright Søren Decraene)

Ondertussen liggen er al twaalf locaties vast voor deze nieuwe scholen. Ze zullen via het internet met elkaar verbonden zijn en zo deel uitmaken van een wereldwijde community. Op die manier kunnen kinderen uit bijvoorbeeld de Braziliaanse favela’s en kinderen uit de Afrikaanse jungle meer over elkaar leren. Niet via een handboek, maar door elkaar écht te leren kennen!

Koen wil met dit project zo veel mogelijk kinderen bereiken, maar durft nog geen uitspraken te doen over de toekomst. Begrijpelijk, want zoals hij zelf zegt: “Ik had vijf jaar geleden nooit kunnen voorspellen dat alles zo zou lopen.” Eén van de scholen komt in Tanzania, waar Wereld Missie Hulp haar steentje zal bijdragen aan de inrichting van de school.

Meer over de Innovation Lab Schools vind je op innovationsdglab.com.

Dit artikel is een online versie van het stuk dat verscheen in themanummer ‘Recht op Onderwijs!’ van ons MERCIE-magazine dat in april 2019 verscheen. Lees zeker ook onze andere artikels omtrent onderwijs en hoe WMH daarin haar duurzame steentje bijdraagt!

Geen reacties

Geef een reactie